Sidor

2008-10-24

Spökfest

När man ser ut som ett skelett måste man få äta många kakor!

På Viktors dagis är det spökfest varje år och i år var det första gången Viktor var med. Därför slog vi på stort och gjorde ett skelett-set från grunden.
Först sydde jag tröja o långisar och sedan målade jag med klorin på kläderna, lite läskigt att kladda med klorin... ett feldrag med penseln o allt skulle vara förstört. Men det gick över förväntan! Idén kommer från boken Baby Cool. Tröjmönster och långisar från Meedoms bok Barnkläder (danska nyutgåvan). Fyndtyg (10kr metern) från en lokal marken i somras.

Först skissade jag upp skelettet med tvål (ja, jag använder snuttar av "hårdtvål" och markerar med på mörkt tyg, billigt o bra). Lade in tidningar i kläderna så att klorinet inte skulle bleka baksidan

Sedan var det bara att måla på klorinet. Trodde det skulle sprätta o ha sig, men det var faktiskt väldigt lätt att pensla på. Först blev det illrött skelett, sedan lite ljusare. Uppskattningsvis fick det ligga i 15-20 minuter, det blev inte blekare än så här på den tiden. Visst kunde man ha lagt på lite mer klorin, men det här fick duga. (Klockan var ca 23,30 o jag var ju tvungen att hinna tvätta och torka kläderna åxå... så är det när man är ute i sista minuten ;)

Ett morgontrött skelett precis innan vi åkte till dagis.
DVD-tittar-skelett senare på kvällen. Brandman Sam såklart! Helt otroligt, men Viktor hade på sig samma kläder hela dagen! Har nog aldrig hänt förut....

9 kommentarer:

  1. ooh, snajsigt :-) jag gillar när det var rött. Är trixet att man ska låta klorinet torka in/"verka klart"? Jag hade klorin på en tröja för många år sedan men fläckarna blev större i tvättmaskinen..

    SvaraRadera
  2. Nemen! Så frääänt! :)

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig, ja det gäller att ha ideér. Här var det inget firande så jag tror jag sparar ideén till nästa år.

    SvaraRadera
  4. Linda: Ja, klorinet hade nästan torkat (det var lite lite fuktigt än) när jag slängde in det i maskinen. Jag lade på lite mer klorin efter 5 minuter från första målningen, men det blev som "skuggade" kanter då. Trixet är nog att ha på mycket klorin på en gång, men tyvärr blir det ju svårt att måla då...

    SvaraRadera
  5. va härlig idé.. superfint blev de. =)

    SvaraRadera
  6. Vilken jätte rolig idé! Å jätte fint blev det också!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint skelett!!!

    Muddarna funkar faktiskt jättebra! Jag ska snart utveckla idén ;)

    SvaraRadera
  8. Verkligen kul idé!

    SvaraRadera